Wdrażanie ISO 22301 (System zarządzania ciągłością działania)
ISO 22301:2005 jest normą określającą ogólne wymagania w zakresie planowania, stosowania, wdrażania, monitorowania, prowadzenia przeglądów, utrzymania i ciągłego doskonalenia udokumentowanego systemu zarządzania w celu ochrony przed skutkami wystąpienia krytycznych zdarzeń mogących zakłócić , czasowo zawiesić lub przerwać działalność organizacji. Standard poza działaniem prewencyjnym wymaga od organizacji przygotowania planów postępowania w przypadku gdy powyższe zdarzenia wystąpią.
Zakres stosowania
Wymagania określone w normie ISO 22301:2012 są ogólne i przeznaczone do zastosowania we wszystkich organizacjach, lub ich części, niezależnie od typu, wielkości i rodzaju prowadzonej działalności. Sam zakres stosowania standardu ISO 22301:2012 zależy od rodzaju i złożoności procesów biznesowych występujących w organizacji .
Przykłady zastosowań i zdarzeń mogących wystąpić w zależności od rodzaju prowadzonej działalności :
- firmy IT prowadzące usługi hostingowe, cloud computing, - zdarzenie: awaria serwerów, brak zasilania, wirus,
- producenci żywności - zdarzenie: masowe zatrucie ( wycofanie produktu z rynku) , migracja niebezpiecznych substancji do żywności
- producenci wyrobów medycznych - zdarzenie : incydent medyczny ( zastosowane implanty niszczą się np. implant biodrowy)
- usługi publiczne - zdarzenie: przymrozki powodują brak zasilania w sieci trakcyjnej ( pociągi stoją).
Ciągłość działania w przepisach krajowych
- Ustawa o zarządzaniu kryzysowym - z dnia 26 kwietnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r. nr 89 poz. 590, z późn. zm.)
- Ustawa, Prawo bankowe - z dnia 29 sierpnia 1997 (Dz.U. z 2002 r. nr 72, poz. 665, z późn. zm.)
- Ustawa, Prawo komunikacyjne - z dnia 16 lipca 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 171, poz. 1800, z późn. zm.)
- Ustawa, Prawo energetyczne – z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625, z późn. zm.)
- Ustawa, Prawo pocztowe – z dnia 12 czerwca 2003 r. (Dz.U. z 2008 r. nr 189, poz. 1159, z późn. zm.)
- Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych – z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585, z późn. zm.)
- Uchwała nr 4/2007 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 13 marca 2007 r. (obecnie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego)
- Rekomendacja „D” wydana w 2013 r. przez Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego (obecnie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego)
- Rekomendacja „M” wydana w 2012 r. przez Komisję Nadzoru Finansowego (obecnie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego)
Korzyści z wdrożenia systemu ISO 22301
- Wdrożenie standardu ISO 22301 wymaga przyjęcia zintegrowanego podejścia procesowego, w celu skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi,
- Skoordynowana integracja i wdrożenie procesów zapobiegania lub ograniczania strat powstałych na skutek zdarzeń losowych mogących mieć wpływ na zapewnienie ciągłości działania przez organizację,
- Pewność i bezpieczeństwo prowadzonej działalności,
- Szybka reakcja na sytuacje kryzysowe i tym samym ograniczenie strat materialnych i niematerialnych,
- Bezpieczeństwo klientów i kontrahentów,
- Możliwość certyfikacji systemu ISO 22301 w celu zdobycia nowych klientów, rynków.
Procedura wdrożenia systemu ISO 22301
Kolejność wykonywania przez nas prac w przypadku wdrażania Systemu ISO 22301:
- Analiza istniejącego systemu zarządzania organizacji pod kątem wymagań systemu ISO 22301 (audit wstępny);
- Opracowanie harmonogramu wdrożenia systemu;
- Rozpoczęcie szkoleń załogi;
- Opracowanie polityki ciągłości działa, celów i strategii przedsiębiorstwa oraz projektu systemu;
- Analiza ryzyk i badanie wpływu na działanie
- Określenie czasu na przywrócenie stanu początkowego
- Określenie akceptowanego poziomu utraty danych
- Wdrożenie procedur systemu;
- Opracowania procedur, scenariuszy postępowania
- Szkolenia pracowników w zakresie opracowanych planów działania;
- Testowanie systemy
- Audit wewnętrzny końcowy całego systemu (przedcertyfikacyjny)
- Wybór jednostki certyfikującej
- Udział w audycie zewnętrznym konsultanta ( na życzenie klienta)
- Wykonanie działań korygujących ( jeżeli zachodzi taka potrzeba)
Usługi powiązane
- System zarządzania jakością ISO 9001
- System zarządzania środowiskiem ISO 14001
- System zarządzania bezpieczeństwem pracy OHSAS 18001
- System zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000
- System zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001
- System zarządzania bezpieczeństwem wyrobów medycznych ISO13485/13488
- System zarządzania laboratorium ISO 17025
- System zakładowej kontroli produkcji ZKP