Wdrażanie SA 8000
Norma SA 8000 (Social Accountability 8000) jest międzynarodowym standardem, określającym wymogi w zakresie odpowiedzialności społecznej organizacji (CSR – Corporate Social Responsibility) . Standard SA 8000 został opracowany w 1997 roku przez SAI (Social Accountability International) organizację non-profit działająca w obszarze praw człowieka i etycznego traktowania pracownika. Standard bazuje na wytycznych międzynarodowych organizacji praw człowieka takich jak: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ, Konwencja Narodów Zjednoczonych, Konwencja Praw Dziecka i Konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Obecnie SA 8000 jest najbardziej rozpoznawalnym i uznanym standardem w zakresie ochrony praw pracowniczych. Jest także jedynym standardem w zakresie CSR którego wdrożenie w organizacji podlega certyfikacji.
Zakres stosowania
Standard SA 8000 ma zastosowanie w każdej branży i może byś wdrażany niezależnie od wielkości organizacji. Wymagania normy są z sukcesem wdrażane zarówno w firmach , instytucjach państwowych jak i organizacjach nonprofit.
Korzyści stosowania standardu SA 8000
Wdrożenie i certyfikacja systemu SA 8000 zapewnia następujące korzyści:
- warunek współpracy z klientami (zwłasza zagranicznymi) ;
- demonstracja wartości i odpowiedzialności społecznej organizacji;
- poświadczenie troski o warunki pracy i zatrudnienia;
- zwiększenie zaufania wśród potencjalnych pracowników, dzisiaj i w przyszłości;
- uniknięcie potencjalnych (kosztów) skutków zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa pracy i warunków zatrudnienia.
Procedura wdrożenia standardu SA 8000
Kolejność wykonywania prac przy wdrażaniu SA 8000:
- Analiza spełnienia wymagań prawnych w zakresie prawa pracy i przepisów BHP.
- Opracowanie harmonogramu wdrożenia systemu;
- Rozpoczęcie szkoleń załogi;
- Opracowanie polityki społecznej, celów i strategii przedsiębiorstwa oraz projektu systemu;
- Opracowanie procedur, instrukcji, formularzy;
- Wdrożenie pocedur systemu;
- Szkolenia dla Państwa pracowników w zakresie obowiązujących ich procedur i wymagań normy;
- Audit wewnętrzny końcowy całego systemu (przedcertyfikacyjny)
- Przegląd zarządzania
- Wybór jednostki certyfikującej
- Udział w audycie zewnętrznym konsultanta ( na życzenie klienta)
- Wykonanie działań korygujących ( jeżeli zachodzi taka potrzeba)
Usługi powiązane
- System zarządzania jakością ISO 9001
- System zarządzania bezpieczeństwem pracy OHSAS 18001
- System zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000
- System zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001
- System zarządzania bezpieczeństwem wyrobów medycznych ISO13485/13488
- System zarządzania laboratorium ISO 17025
- System zakładowej kontroli produkcji ZKP